ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 36 ساله )

سلام خسته نباشید با عرض تشکر چند ساله ازدواج کردم ولی تو این چند سال با شوهرم خیلی اختلاف دارم و مدام دعوا میکنیم ب عمش خیلی اهمیت میده و بارها شده سر پسر عمش و عمش با من دعوا کرده و سرخانواده داداشش و زنداداشش اختلاف داریم سر بچه حساس و اینکه سر غذا خوردن و نخوردن بچه و حتی شده وقتی از سرکار میاد خونه اگر از کسی ناراحت یا اعصبانی باش با من دعوا میکنه و گاهیم خودبه خود قهر میکنه ی مدت طولانیم دست بزن داشت وب خانواده ای منم اهمیت میده بعدا سرکوب میکنه و پول تو جیبیم نمیده وقتیم ازش میخوام دعوا میوفته ممنون میشم راهنماییم کنید


مشاور (علی محمد صالحی)

عرض سلام و احترام.
ببین هر انسانی نسبت به برخی مسائل حساسه یا براش اهمیت داره، حالا اگه ما بیایم دقیقا روی همون مسائلی که حساسه انگشت بذاریم و اونو تحریک کنیم، خب اون هم عکس العمل نشون میده، گفتی که همسرت به عمش خیلی اهمیت میده، حتما یک دلیلی وجود داره که اون به عمش و پسر عمش اهمیت میده، حالا اگه تو بیای بخاطر اینکه اون به عمش خیلی اهمیت میده اعتراض کنی و بگی چرا تو اینقدر به عمت اهمیت میدی؟ یا باهاش سر این قضیه دعوا کنی، بیشترین آسیب رو خودت میبینی، چون باعث میشه بین تو و همسرت فاصله بیشتری بیفته و از هم دورتر بشید. البته من تو رو درک میکنم و میدونم احتمالا ناراحتی تو سر این قضیه، بخاطر اینه که فکر میکنی همسرت به عمش بیشتر از تو توجه میکنه، یا بخاطر اینه که تو دوست نداری همسرت بجز تو، به زن دیگه ای توجه کنه و وقتی میبینی که اون اینقدر به عمش توجه میکنه باعث میشه که خیلی ناراحت بشی و عکس العمل تندی نشون بدی، البته همسرت هم با رفتارهای تحریک آمیزی که انجام میده باعث میشه تو نسبت به این قضیه حساس بشی. در هر حال باید به چند نکته توجه کنی:
  1. باید به این نکته توجه کنی که نوع ارتباط یک مرد با مادرش یا عمش یا دیگران، با نوع ارتباط وی با همسرش متفاوته و جنس اون ارتباط فرق داره. یک فرد احساسش نسبت به عمش یک احساس عاطفی از نوع عمه و برادرزاده است و به هیچ وجه این احساس نمیتونه فرایند احساس زناشویی یک زن و شوهر را پوشش دهد. پس یادت باشه که عمه شوهرت، رقیب تو نیست و اون احساسی که همسرت نسبت به تو داره، نسبت به عمش نداره، پس خیال خودت رو راحت کن و سعی کن حساسیت خود را کاهش بدی، همان طور که تو به مادرت علاقه داری و این ربطی به ارتباطی عاطفی/ جنسی تو نسبت به شوهرت نداره.بنابراین اولین قدم برای حل این مشکل اینه که، از رفتارهای کنترلگرانه و سختگیرانه دست برداری، چون وقتی او وابسته به عمش هست یا به اونها اهمیت میده، هر چه بیشتر او را نهی کنی یا سر این قضیه با او بحث و دعوا کنی، کار بدتر خواهد شد.
  2. اقدام دیگت باید این باشه که با انجام رفتارهای ارضا کننده عاطفی و جنسی، نیازهای طبیعی همسرت را به خوبی ارضا کنی تا او به حد کافی از کنار شما بودن احساس راحتی کنع و آرامش خود را از ارتباط با شما به دست آورد.
  3. سومین اقدام شما این است که به عمه همسرت نزدیک بشی و به او محبت کنی و سعی کنی رابطه خودت را با او بهتر کنی چون هرچه از او دور باشی بیشتر احساس بدی خواهی داشت.
نکته دیگه اینکه میبایست به طور کلی مسائل ارتباطی خودت و همسرت رو حل کنی و ارتباط بهتری با همسرت داشته باشی. برای اینکه با همسرت ارتباط بهتری داشته باشی چند عامل ضروری در این زمینه وجود داره که باید به اونها توجه کنی. اولین عامل ضروری، گفتگوی مناسب بین زن و شوهره. در زندگی زناشویی معمولا دلخوری ها، رنجش ها، شکایت ها و مشاجره هایی دیده میشه. آنچه مهم است این نکته می باشد که زن و شوهر چگونه و به چه نحوی، با یکدیگر در مورد رنجش ها صحبت می کنن. چند نکته زیر میتونه کلید طلایی رسیدن به گفتگویی سالم و آرام باشه:
  1. پیش از بیان دلخوری به همسر، ابتدا کل ماجرا را روی کاغذ بنویسید. زیرا نوشتن، هم باعث آرامش نسبی شما می شود، هم سهم خودتان از دلخوری مشخص می گردد و درعین حال با یادآوری ماجرا، به علت های آن بهتر واقف می شوید.
  2. پیش از صحبت و گفتگو سعی کنید خود را به جای همسرتان بگذارید.
  3. پیش از صحبت با همسرتان هرگز موضوع را با دیگران مطرح نکنید، زیرا دیگران ممکن است بدون توجه به علت موضوع پیش داوری و قضاوت کنند.
  4. در ابتدای صحبت تاکید کنید قصد شما از مطرح کردن رنجش، رسیدن به حسن تفاهم است نه اثبات خود یا سرکوفت زدن به همسر
  5. سعی کنید هنگام صحبت به نکات مثبت کارهای اخیر همسرتان اشاره کنید.
  6. سعی کنید در هنگام گفتگو خشمگین نشوید.
  7. تاکید کنید ممکن است مقصر این ماجرا خودتان باشید.
  8. به اشتباهات خودتان هم اشاره کنید و از همسرتان عذرخواهی کنید.
  9. ضمن حل مساله حرف هایتان را با زخم زبان، کنایه و تحقیر بیان نکنید.
  10. مانع حرف زدن همسرتان نشوید و فرصت دهید تا او هم اظهار نظر کند.
عوامل ضروری دیگه برای داشتن ارتباط مناسب با همسر عبارتند از: شوخی طبعی در ارتباط با همسره که میتونه نقش مفیدی در بهتر شدن روابط اونا داشته باشه و از کنار هم بودن احساس نشاط بیشتری داشته باشن. عامل دیگه انعطاف پذیریه، یعنی منعطف باشی، مصالحه کنی و تسلیم بشی و بدون جر و بحث راجع به موضوعی، با هم گفتگو کنید.
  موفق و خوشبخت باشید.

بیشتر بخوانید:
آداب مشاجره با همسر!